Sunday 11 March 2012

Persiapan Rohani TPBK Penerimaan Salib Belia SYD-3

"Sukacita bergelora didalam hati ini". Persiapan Rohani TPBK Penerimaan Salib Belia SYD-3 telah berjaya diadakan di RRKKTT, Keningau bermula 9-11hb Mac 2012. Persiapan Rohani ini diadakan khas untuk semua AJKT SYD-3 bagi setiap paroki/misson agar mereka dapat mempersiapkan diri sebelum ketibaan Salib Belia SYD-3 pada April nanti, dan segala yang diperolehi sepanjang persiapan rohani ini akan dibawa di paroki/misson masing-masing.

Terdapat 6 sesi sepanjang persiapan rohani ini yang berakhir dengan para liturgi. 6 sesi ini merupakan Fasa 1 sebelum Penerimaan Salib Belia SYD-3 2012. Berikut merupakan sesi-sesi tersebut:
Sesi 1: I am the child of God oleh Roselinah Francis
Sesi 2: Karya Penyelamatan Manusia oleh Rev. Fr. Ronnie Luni
Sesi 3: Hubungan saya dengan keluarga saya oleh Roselinah Francis
Sesi 4: Komuniti dan saya oleh Dikon Roney Mailap
Sesi 5: Salib dan Belia oleh Wilfred James
Sesi 6: Para Liturgi

Misa Pembukaan oleh Bishop
 Bishop berkata dalam homilinya tentang peranan belia untuk memantapkan iman kerana semua yang hadir merupakan wakil-wakil belia dari paroki/mission masing-masing. Semuanya telah dipilih Tuhan melalui bakat/talenta dan kebolehan untuk membawa Yesus agar sungguh dikenali, dikasihi dan dilayani menuju SYD-3. Bishop juga menekankan tentang membina relasi yang akrab dengan Yesus melalui berdoa serta sentiasa mendengar dan merenung Firman Tuhan, agar kita benar-benar "berakar dan dibangun" dalam Yesus Kristus. Selain itu, pengaruh duniawi dan perasaan tidak baik haruslah dihindari oleh semua belia. Akhir sekali, Bishop menekankan agar semua wakil belia yang hadir dapat menjadikan Persiapan Rohani ini sebagai "Mini Retreat" untuk memantapkan iman berdasarkan peribadi Yesus Kristus.
Saudara Wilfred memberikan kata alu-aluan
Sesi oleh Saudari Roselinah
Para wakil belia sunguh-sungguh menyerahkan segala doa dan permohonan mereka 
 We believe in Christ!
Ambil gambar dulu!
Control... hehe

The Light of Christ
Moses & Roney Alfred
We're family in Christ!
Puji-pujian. Kasih Yesus sangat Indah!
"Making melodies in my heart..."
"Melayani Mu Tuhan, didalam sukacita ku..."
Focus
Sesi oleh Dikon Roney Mailap
Para liturgi
Para Liturgi merupakan sesi terakhir dimana menekankan persekutuan umat melalui penyertaan dan komitmen. Sesi ini membawa belia untuk lebih mendalami iman mereka melalui renungan pengalaman mereka dan Salib Yesus. Menukul segala dosa-dosa dan sifat-sifat tidak baik diri sendiri pada Salib menggambarkan Yesus mati dikayu Salib atas dosa-dosa kita, bahawa begitu besar cintakasih-Nya kepada umat manusia.
Anak-anak Yesus.
Jumpa anda dilain masa. We love each other!

No comments:

Post a Comment